Візуалізація технологічних процесів через комп’ютерні технології
Скажи
мені - і я забуду,
покажи
мені - і я запам 'ятаю,
Конфуцій
Національна
доктрина розвитку освіти ставить перед учителем чітке завдання « ... виховувати
покоління людей, здатних ефективно працювати і навчатися протягом життя,
оберігати й примножувати цінності національної культури та громадянського
суспільства, розвивати і зміцнювати суверенну, незалежну, демократичну,
соціальну та правову державу як невід'ємну складову європейської та світової
спільноти».
Сьогодення
диктує сучасному вчителю свої вимоги та їх суть полягає у тому, що, крім
постійної самоосвіти та самовдосконалення, педагог повинен бути також і
активним новатором та удосконалювачем навчально-виховного процесу.
Трудове навчання
за своєю специфікою виокремлюється серед решти навчальних предметів, оскільки
практична робота, побудована на базі продуктивної праці, на уроці є домінуючою.
Діяльність учнів обмежується не лише засвоєнням нових знань, набуттям
практичних умінь та навичок, а й супроводжується створенням матеріальних
цінностей.
Перед учителем
постає непросте завдання: як організувати навчально-виховний процес таким
чином, щоб були реалізовані всі зазначені аспекти, дотримана безпека праці і
разом з тим не порушено часових меж звичайного уроку.
З огляду на це
комп 'ютерна техніка стає невід' ємною частиною методичного інструментарію в
арсеналі учителя. За допомогою комп'ютера звичайний урок можна без зайвих
зусиль перетворити на урок-подорож, урок-екскурсію, можна легко і весело
активізувати опорні знання учнів, перевірити засвоєні знання, стимулювати учнів
до творчої та науково-дослідної роботи тощо. Тому проблема набуває актуальності та значущості.
Візуалізація
(від лат. –«
зоровий»)
- унаочнення, створення умов для візуального спостереження. Візуалізація
інформації - це інтерактивне вивчення візуального представлення абстрактних
даних для посилення людського пізнання. Галузь візуалізації інформації з'
явилася « ... внаслідок досліджень взаємодії людини і комп'ютера, комп'ютерних
наук, графіків, дизайну, психології ... ».
Багато хто цікавиться,
що таке візуалізація? Навіщо потрібна візуалізація?
Нашим бабусям і дідусям навіть і не
снилося, що можна отримати повне уявлення про те, як виглядатиме передбачуваний
об'єкт у житті, з використанням різних матеріалів. Тепер неймовірні фантазії
можливо побачити за допомогою візуалізації.
У широкому
розумінні, візуалізація - це процес створення чітких яскравих образів за
допомогою сучасних технологій. Існує безліч видів візуалізації, такі як
архітектурна візуалізація, візуалізація інтер 'єрів і екстер 'єру, ландшафтна
візуалізація і візуалізація впорядкування, візуалізація технологічних процесів,
медична візуалізація тощо. Візуалізація дає повне і чітке уявлення про
будь-який об'єкт, процес і в цей час поширена у різних галузях: у медицині,
техніці, архітектурі, в дизайнерських роботах тощо.
Експериментально
встановлено, що при усному викладі матеріалу за 1 хв слухач сприймає і
здатен обробити до 1 тис. одиниць інформації, а при «підключенні» органів зору
- до 1 ОО тис. одиниць. Тому абсолютно очевидна висока ефективність
використання у навчанні мультимедійних засобів, основа яких - зорове та слухове
сприйняття матеріалу.
Оскільки трудове
навчання в 5-9-х класах грунтується на
практичній діяльності учнів, то засвоєння теоретичного матеріалу (а в контексті
предмета - це великий відсоток саме технологічних процесів) доцільно проводити
під час практичних робіт, не витрачаючи на це окремого навчального часу.
Ефективність його засвоєння при використанні візуалізації зростає в десятки
разів.
Ось чому при
плануванні навчальної діяльності учнів під час уроку трудового навчання варто
звернути увагу на використання різних форм візуалізації.
Ознайомлення з
досвідом роботи вчителів і особиста практика дають підстави для висновку, що
ефективними формами візуалізації технологічних процесів на уроках трудового
навчання є:
•
навчальне відео;
•
науково-популярні фільми;
•
мультимедійні презентації.
Завдяки їм
сприймання учнями нового матеріалу покращується, урок трудового навчання
удосконалюється, підвищується його ефективність.
Цілком
зрозумілим є те, що в роботі акцент робиться на активному використанні
комп'ютерів і мультимедіа, що, в свою чергу, забезпечує формування в учнів
навичок роботи з інформацією, дослідних навичок, умінь приймати оптимальне
рішення; дає змогу дати дитині стільки інформації, скільки вона потребує; дає
змогу творчо опрацьовувати засвоєну інформацію.
Немає коментарів:
Дописати коментар