Дослідницька діяльність на уроках трудового навчання
Боротьба за
якість
знань
—
важливе
завдання
школи. Знання стають міцними і ґрунтовними лише тоді, коли вони свідомі, цілеспрямовані. Така якість знань забезпечується, перш за все, збудженням і розвитком інтересу до наук, розумінням їх
значення в загальному пізнанні природи. Виключного значення набуває підвищення наукового рівня уроків, удосконалення методів, уміння розвивати розумові здібності учнів, їх пізнавальну
діяльність,
формувати громадські стимули навчання. У процесі пізнання учень повинен іти від простих до більш складних форм і тим самим розвивати здібність до логічного мислення.
Активізація навчального процесу диктується й
самою природою пізнання, його психологічними
особливостями.
Пізнавальна діяльність учнів залежить не лише від різноманітних педагогічних засобів і прийомів, а й від внутрішніх стимулів: інтересів, почуттів, бажань, прагнень до знань. Ці фактори
взаємозумовлені й взаємопов'язані, вони становлять нерозривну єдність навчальної діяльності вчителя та пізнавальної діяльності учня.
Зусилля вчителя слід скеровувати насамперед
на те, щоб вивести учня зі стану пасивного об'єкта педагогічної дії. Завдання полягає не тільки в тому, щоб дати глибокі міцні знання з основ наук, а й у тому, щоб одночасно цілеспрямованими діями розвивати розумові здібності дітей, учити їх самостійно працювати в різних ситуаціях, у яких мислення сприятиме отриманню нових знань.
Велику увагу при цьому стараюсь приділяти проблемному навчанню.
Суть його полягає в тому, що
вчитель не просто повідомляє учням установлені істини науки, які невідомо звідки взялися, а й розкриває «ембріологію істини», тобто допомагає усвідомлювати певною мірою шлях її відкриття. Використовуючи проблему, розкриваю внутрішні суперечності, що виникають під час її вирішення, міркую вголос, висловлюю пропозиції, обмірковую їх, доводжу істину за допомогою експерименту.
Експериментальними дослідженнями доведено, що здобуття знань
в
умовах
створених
протиріч
і
конфліктних
ситуацій
надзвичайно
заохочує
учнів,
спонукає
їх
до
активного
пошуку
відповідних істин.
Сенс проблемного навчання полягає ще й у тому, що на заняттях учні зустрічаються з протиріччями, які
вони поступово з'ясовують шляхом логічних міркувань, що є цінним засобом у формуванні в учнів технічного мислення. За проблемного навчання процес
дослідження питання, поставленого вчителем, відбувається в умовах спільної діяльності вчителя й учня. Проблему, по суті, вирішує вчитель, а учні лише частково включаються у пошукову діяльність.
У проблемному навчанні велике значення мають дослідницькі
засоби. Учням не подаються готові знання. Перед ними ставляться пізнавальні
завдання,
які вони повинні самостійно розв'язати.
Знання, отримані шляхом самостійних досліджень, активної пізнавальної діяльності, є найбільш переконливими. Проблемне навчання
сприяє
перетворенню знань на
переконання,
що
значно
підсилює
виховний
характер
навчального
процесу.
Для створення проблемної ситуації в навчанні необхідні відповідні умови:
1.До певної теми уроку необхідно дібрати факти, що сприятимуть виникненню потреби в засвоєнні нового, без яких не можна усунути труднощі, що виникають на тому чи іншому етапі навчання.
2. Необхідно поновити в пам'яті учнів відомості, які слід використати за даних умов.
3. Постановка перед учнями завдань, що викликають напруження думки й дають можливість робити «відкриття».
Постановка
пізнавальних
завдань пов'язується з використанням низки цінних методичних прийомів:
1. Спостереження предметів і явищ
2.
Аналіз різноманітних способів розв'язування
поставленого завдання.
3.Самостійність роботи над різними джерелами
пізнань.
Побудова навчального процесу, у якому чільне
місце посідає пізнавально-пошукова діяльність
учнів,
обумовлює відповідну структуру уроку:
1. Визначення й усвідомлення пізнавального завдання з тим, щоб створити відповідні стимули до навчання.
2. Дослідження поставленого завдання в умовах сприйняття учнями нового матеріалу з різних джерел.
3. Узагальнення здобутих відомостей, формування нових понять, правил, законів.
4. Закріплення матеріалу й застосування знань на практиці.
Проблемна
ситуація
буде
обґрунтованою,
якщо
вона
викликатиме
активність,
спиратиметься
на
попередні
знання
й
буде
обумовлювати
наступний
крок
у
вивченні
предмета.
Приклади створення проблемних ситуацій під
час вивчення деяких модулів
з трудового навчання
Модуль «Обробка
деревини» 1.
Отримання
шпону
і
виготовлення
фанери
(6 клас)
Після відповідної інформації вчителя чергові роздають учням по кусочку тришарової фанери і по три зразки шпону. Учитель пропонує учням порівняти міцність шпону і фанери на згин.
Узагальнивши результати досліду, учитель ставить проблемне запитання:
Узагальнивши результати досліду, учитель ставить проблемне запитання:
— Як треба розмістити шпон, щоб підвищити
міцність фанери?
Оскільки учням важко відповісти на запитання, їм треба запропонувати провести дослід: використовуючи зразки шпону, виявити (згинаючи, але не ламаючи), у якому напрямку (уздовж чи впоперек волокон) шпон міцніший. Після цього треба скласти три зразки шпону так, щоб напрямок волокон був
однаковим,
і перевірити міцність пакета на згин (не ламаючи його) спочатку вздовж, а потім упоперек волокон.
Після того як учні порівняють результати спостережень, учитель знову повторює своє проблемне запитання. Порівнюючи результати проведених дослідів та аналізуючи їх, учні вирішують проблемну ситуацію, відкривши новий для себе
спосіб розміщення шпону під час виготовлення фанери. Для перевірки «відкриття» вони отримують завдання випробувати міцність (на згин) трьох кусочків шпону, складених відповідним чином.
Модуль « Технологія виготовлення дерев’яної іграшки»2. Розмічання
за
допомогою
копіювального
паперу або шаблона
(6 клас)
Перед розмічанням на фанері силуетів тварин, машин та інших можна запропонувати учням відповісти на запитання:
— Яким способом малюнок з книжки можна перенести на фанеру?
Установивши, що для цього зручно використати
копіювальний папір і кулькову ручку без пасти, учні отримують завдання виготовити шаблони із цупкого паперу (у двох екземплярах) і вирізати їх.
Після виконання завдання чергові роздають по
дві фанерні заготовки (розміри їх такі, що тільки із
однієї можна випиляти два силуети з найменшою кількістю відходів).
Перед учнями ставиться технічне завдання: вибрати заготовку, яка найбільше підходить. (Завдання вирішувати краще шляхом колективного обговорення внесених пропозицій.)
Перед учнями ставиться технічне завдання: вибрати заготовку, яка найбільше підходить. (Завдання вирішувати краще шляхом колективного обговорення внесених пропозицій.)
Учні швидко роблять висновок, що виконувати це завдання треба шляхом накладання силуетів на заготовку.
Модуль « Технологія виготовлення м’якої іграшки» 3. Розробка конструкції виробу (5 клас)
Перед виконанням практичної роботи вчитель пояснює, що являє собою виріб, для чого він призначений.
Обговорення форми та конструювання об'єкта праці, планування процесу його виготовлення можна провести за такими запитаннями:
1. Як можна змінити конструкцію і розміри виробу?
2. Із якої кількості деталей складається виріб?
3. Як ці деталі називаються?
4. Із якого матеріалу вони виготовлені?
5. Як можна з'єднати деталі?
6. Які операції необхідні для виготовлення деталей виробу?
7. Які інструменти та пристрої слід використати
для виготовлення деталей виробу?
8. Яка послідовність роботи при виконанні відповідних операцій?
9. Яких правил безпеки праці необхідно дотримуватись під час виконання цих операцій?
10. Який вид остаточної обробки слід обрати для виробу?
Модуль « Технологія виготовлення дерев’яної іграшки» 4. Основні частини напилків, їх види за формою і насічкою (6 клас)
Ознайомивши учнів з конструкцією і призначенням плоского драчового напилка, учитель пропонує порівняти його з напилками інших видів. Пропонує випробувати кожного з них у процесі роботи.
Після цього вчитель ознайомлює з характерними ознаками напилків (кількість насічок на 1 см довжини, товщина шару металу, який знімається під час обпилювання, чистота і точність обробки поверхні).
Демонструючи різні за формою напилки, учитель розповідає про призначення кожного в процесі евристичної бесіди. Вона може бути проведена таким чином.
Демонструючи плоский напилок,
ставимо запитання:
— Які поверхні (за формою) зручно обробляти таким напилком?
Після цього доцільно запитати:
1. Які напилки треба використовувати для обробки криволінійних поверхонь? Круглих отворів?
2. Якими напилками треба обробляти прямокутні отвори і пази?
У ході бесіди вчитель демонструє макети деталей з різними за формою поверхнями, для обробки
яких потрібні напилки, які вивчаються.
Модуль «Технологія виготовлення народної ляльки» 5. Виготовлення ляльки-мотанки (6клас)
Ознайомивши учнів з видами ляльок-мотанок, учитель пропонує вирішити ряд питань, які спонукають до дослідницької діяльності:
1.Що незвичайного ви помітили в конструкції таких іграшок?
2. Чому лялька не має
обличчя?
3. Навіщо хрест на
обличчі ляльки?
4. З якого матеріалу
виготовлена лялька-мотанка?
Добираючи матеріали з історії
виникнення того чи іншого об’єкта проектування при застосуванні методу проектів
при вивченні трудового навчання, учні залучаються до науково-дослідницької
діяльності в більшій чи меншій мірі.
Немає коментарів:
Дописати коментар